Wyniki kontroli
Na podstawie uchwały Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły w 2016 r. we wszystkich województwach kontrolę koordynowaną w zakresie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015. Koordynatorem kontroli była Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu. W naszym serwisie zamieszczamy pełną informację o wynikach kontroli oraz syntezę informacji, w której zawarto najważniejsze tezy opracowania. Zachęcamy do lektury.
28 lipca 2017 r.
Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2015 r.
W 2015 r. kontrolami kompleksowymi objęto 21 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 461 nieprawidłowości, z czego 55 to uchybienia, natomiast 406 stanowiło istotne naruszenie prawa ...
18 listopada 2016 r.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych na tle wyników kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu przeprowadzonych w roku 2015
Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych to z jednej strony wskazywanie kierownikom jednostek stwierdzonych stanów naruszenia przepisów prawa przy prowadzeniu gospodarki finansowej, a z drugiej strony, to także instruktaż prowadzony przez inspektorów kontroli w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce. Kontrole kompleksowe przeprowadzane są w tych samych jednostkach samorządu terytorialnego co cztery lata, co umożliwia porównanie ilości i struktury stwierdzanych nieprawidłowości w tych samych jednostkach samorządu terytorialnego. I tak z porównania danych Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu za rok 2011 i 2015 wynika, że ogólna liczba nieprawidłowości wyraźnie spadła (o 19,9%) a w obszarze księgowości i sprawozdawczości ilość stwierdzanych naruszeń zmalała o 18,3%.
4 października 2016 r.
Wyniki kontroli przeprowadzonych przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w 2014 r. w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie odpisów i wydatków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
7 grudnia 2015 r.
Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2014 r.
W 2014 r. kontrolami kompleksowymi objęto 23 jednostki samorządu terytorialnego, w tym 17 gmin oraz 6 powiatów. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 432 nieprawidłowości, z czego 15 to uchybienia, natomiast 417 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2013 r. stwierdzono 342 nieprawidłowości, w tym 91 uchybień oraz 251 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 45 przypadków noszących znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2013 r.- 32 przypadki). W 2014 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (w 2013 r. stwierdzono jeden taki przypadek).
13 listopada 2015 r.
Wyniki kontroli przeprowadzonych w 2014 r. w j.s.t. w zakresie sprawozdawczości budżetowej j.s.t. i ich jednostek organizacyjnych
Nieprawidłowości dotyczące sprawozdawczości budżetowej stwierdzane podczas przeprowadzonych w 2014 r. kontroli były klasyfikowane przez inspektorów kontroli w trzech zasadniczych grupach:
- niesporządzanie wszystkich wymaganych sprawozdań,
- nieterminowe przekazanie sprawozdań,
- nieprawidłowe sporządzanie sprawozdań,
z czego najliczniejszą grupę stanowiły nieprawidłowości z zakresu nieprawidłowego sporządzania sprawozdań ...
30 czerwca 2015 r.
Realizacja dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2012 i 2013
Poniżej przedstawiamy publikację przygotowaną przez inspektora kontroli RIO w Opolu, opracowaną na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2012 i 2013, dotyczącą realizacji dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych.
15 stycznia 2015 r.
Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2013 r.
W 2013 r. kontrolami kompleksowymi objęto 19 jednostek samorządu terytorialnego,w tym 12 gmin, miasto na prawach powiatu, 5 powiatów oraz województwo samorządowe. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 342 nieprawidłowości, z czego 91 to uchybienia, natomiast 251 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2012 r. stwierdzono 409 nieprawidłowości, w tym 148 uchybień oraz 261 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 32 przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2012 r.- 35 przypadków). W jednej jednostce stwierdzono przypadek rażącego naruszenia prawa noszący znamiona przestępstwa (w 2012 r. nie stwierdzono takich przypadków).
6 listopada 2014 r.
Analiza wyników kontroli przeprowadzonych w 2013 r. w zakresie przestrzegania procedur wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.
System zamówień publicznych ma służyć racjonalnemu wydatkowaniu środków publicznych, przeciwdziałaniu korupcji oraz zapewnić równe traktowanie dostawców i wykonawców przez stworzenie warunków uczciwej konkurencji w trakcie ubiegania się o zamówienie publiczne. Ponadto stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych daje gwarancję udzielenia najkorzystniejszych zamówień dla jednostek sektora finansów publicznych. W niniejszym artykule przedstawiona została analiza wyników kontroli przeprowadzonych w 2013 r. w zakresie stosowania procedur wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.
30 maja 2014 r.
Realizacja dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w 2012 r.
Poniżej przedstawiamy publikację przygotowaną przez inspektora kontroli RIO w Opolu, opracowaną na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w 2012 r., dotyczącą realizacji dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych.
25 marca 2014 r.
Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2012 r.
W 2012 r. kontrolami kompleksowymi objęto 20 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 409 nieprawidłowości, z czego 148 to uchybienia, natomiast 261 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2011 r. stwierdzono 635 nieprawidłowości, w tym 227 uchybień oraz 408 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 35 przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2011 r.- 49 przypadków). W 2012 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (tak samo w 2011 r.).
25 lutego 2014 r.
Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2011 r.
W 2011 r. kontrolami kompleksowymi objęto 21 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 635 nieprawidłowości, z czego 227 to uchybienia, natomiast 408 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2010 r. stwierdzono 614 nieprawidłowości, w tym 271 uchybień oraz 343 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 49 przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2010 r.- 33 przypadki). W 2011 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (w 2010 r. stwierdzono jeden taki przypadek)
30 listopada 2012 r.
Nieprawidłowości stwierdzone przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w 2011 roku w zakresie wydatków na wynagrodzenie pracowników jednostek samorządu terytorialnego
Wydatki na wynagrodzenia są obligatoryjnym obciążeniem finansowym każdego przedsiębiorstwa, w tym także administracji publicznej i działającej w jej ramach administracji samorządowej. Płace stanowią istotny koszt działalności jednostek samorządu terytorialnego. W 2011 r. wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa opolskiego na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wyniosły 1 715 031 tys. zł, co stanowiło 39,4 % ogółu poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego wydatków, w tym aż 50,1 % wydatków bieżących.
30 maja 2012 r.
Nieprawidłowości w zakresie wymiaru i poboru podatku od nieruchomości w świetle kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych przez RIO w Opolu w 2010 r.
Opracowanie ma na celu przedstawienie analizy nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie przeprowadzonych kontroli kompleksowych w roku 2010, w siedemnastu jednostkach samorządu terytorialnego tj. Urzędach Miast i Gmin województwa opolskiego, w których zagadnienie podatku od nieruchomości było kontrolowane, z pominięciem samorządu powiatów i przeprowadzonych kontroli problemowych ...
30 maja 2011 r.
Wyniki kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego w 2009 r. w zakresie nieprawidłowości związanych z zaciąganiem zobowiązań
Nieprzestrzeganie uregulowań prawnych w zakresie zaciągania zobowiązań może spowodować nadmierne angażowanie środków publicznych w operacje związane ze spłatą zaciągniętych zobowiązań a także ich obsługą, co w konsekwencji może prowadzić m.in. do niewypłacalności tych jednostek. Czy kontrola RIO w Opolu ujawniła nieprawidłowości mogące stanowić zagrożenie dla realizacji zadań własnych jst? Odpowiedź na to pytanie jak również wskazanie stwierdzonych nieprawidłowości zawiera analiza wyników kontroli przeprowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego w 2009 r. w zakresie nieprawidłowości związanych z zaciąganiem zobowiązań
20 stycznia 2011 r.
Inwentaryzacja - uciążliwy i pracochłonny obowiązek czy istotny element systemu rachunkowości budżetowej
Przełom roku to czas inwentaryzacji. Co piąta nieprawidłowość z obszaru rachunkowości związana jest z inwentaryzacją. Jak ustrzec się naruszeń prawa w tym zakresie i jakie najczęściej w praktyce popełniane są błędy? Jakie są skutki nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji?
Opracowanie dotyczy problemów związanych z przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji w samorządzie terytorialnym, na przykładzie ustaleń kontroli RIO w Opolu przeprowadzonych w 2008 roku
16 grudnia 2009 r.
Opracowanie dotyczy kontroli koordynowanej w zakresie gospodarki finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przeprowadzonej w 2008r. przez wszystkie regionalne izby obrachunkowe, na podstawie uchwalonego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych planu kontroli koordynowanych na 2008 r.
Kontrolę koordynowała Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi
14 sierpnia 2009 r.
Opracowanie dotyczy realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w świetle wyników kontroli przeprowadzonych w 2008 r. przez RIO w Opolu
14 maja 2009 r.
Jednostki, w których na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych izby przeprowadzają kontrole gospodarki finansowej i zamówień publicznych, są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zakres każdej kontroli kompleksowej realizowanej przez regionalne izby obrachunkowe obejmuje zagadnienia związane z przestrzeganiem ustawy o rachunkowości. Jednakże należy pamiętać, iż specyfika rachunkowości budżetowej, stosowanej przez jednostki sektora finansów publicznych, przejawia się między innymi w tym, że są one zobowiązane do stosowania ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Przeprowadzane przez rio kontrole gospodarki finansowej na podstawie kryterium zgodności z prawem w zakresie rachunkowości, nie ograniczają się zatem do badania prawidłowości stosowania ustawy o rachunkowości, ale realizowane są w znacznie szerszym zakresie
27 stycznia 2009 r.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, na podstawie ustalonego na rok 2007 planu kontroli koordynowanych, zobowiązała Izby do przeprowadzenia kontroli finansowej w samorządowych instytucjach kultury.
Wśród podmiotów objętych kontrolą regionalnych izb obrachunkowych, określonych w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, obok jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i stowarzyszeń, wymieniono „samorządowe jednostki organizacyjne, w tym posiadające osobowość prawną”. W tej kategorii podmiotów, oprócz spółek komunalnych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, mieszczą się jednostki funkcjonujące poza głównym obszarem gospodarki finansowej samorządów – instytucje kultury
25 czerwca 2008 r.
Informacja o nieprawidłowościach w zakresie udzielania i rozliczania dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych stwierdzonych w trakcie przeprowadzonych kontroli w 2007 r. przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu
11 czerwca 2008 r.
Opracowanie dotyczy kontroli zrealizowanych w 2006 i I połowie 2007 r. przez RIO w Opolu, podczas których kontrolowano tematykę zamówień publicznych. Uwzględniono w nim wyniki 36 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej, 4 kontroli problemowych oraz 3 kontroli doraźnych, analizując dane w zakresie ilości i struktury stwierdzonych nieprawidłowości z uwzględnieniem naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz przepisów prawa karnego
26 marca 2008 r.
Opublikował: Lubczyński Maciej Data publikacji: 27-01-2009 13:20