• Strona główna
  • Aktualności
  • Kontakt
  • BIP
  • ePUAP
  • RSS
  • XML
  • Flaga Wielkiej Brytanii
  • slabowidzacy
Godło Polski
Logo RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu

Państwowy organ nadzoru i kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Logo RIO
  • O RIO
    • 30-lecie działalności
    • 20-lecie działalności
    • 15-lecie działalności
    • Kierownictwo Izby
    • Kolegium Izby
    • Status prawny
  • Aktualności
  • Informacje tematyczne
    • Budżet
      • Budżet
      • Budżet - archiwum (lata 2003-2013)
    • Sprawozdawczość
      • Sprawozdawczość
      • Sprawozdawczość - archiwum (lata 2004-2012)
    • Klasyfikacja
      • Klasyfikacja
      • Klasyfikacja - archiwum (2004-2012)
    • Podatki i opłaty
      • Podatki i opłaty
      • Podatki i opłaty - archiwum (2004-2012)
    • Dotacje
      • Dotacje
      • Dotacje - archiwum (2002-2012)
    • Zamówienia publiczne
      • Zamówienia publiczne
      • Zamówienia publiczne - archiwum (2003-2012)
    • Pomoc publiczna
      • Pomoc publiczna
      • Pomoc publiczna - archiwum (2004-2012)
  • Materiały dla JST
    • Dokumenty do opinii
    • Sprostowanie WPF
  • Wskaźniki i stawki
  • Działalność RIO
    • Działalność nadzorcza
    • Działalność opiniodawcza
    • Działalność kontrolna
    • Działalność analityczna
  • e-Nadzór
  • Szkolenia
    • Informacje ogólne
    • Planowane szkolenia
    • Przeprowadzone szkolenia
  • Rzecznik dyscypliny finansów publicznych
    • Rzecznik dyscypliny finansów publicznych
    • RODO
      • Aktualne
      • Archiwalne
  • Regionalna Komisja Orzekająca
    • Regionalna Komisja Orzekająca
    • RODO
      • Aktualne
      • Archiwalne
    • Zawiadomienia
  • Adresy www i katalog publikacji
    • Przydatne adresy stron www
    • Katalog publikacji - Finanse Komunalne, Finanse Publiczne, Rachunkowość budżetowa, Poradnik Rachunkowości Budżetowej
  • Zamówienia publiczne w Izbie
    • Plany postępowań o udzielenie zamówień
    • Zamówienia publiczne w Izbie
  • Biuletyn Informacyjny
    • Ostatni numer Biuletynu
    • Dostępność egzemplarzy archiwalnych
    • Archiwum
  • POKL
  • Mapa serwisu
  • Kontakt z Izbą
    • Dane teleadresowe
  • RODO
    • Aktualne
    • Archiwalne
  • Zapewnienie dostępności
  • English
  • Wersja dla słabowidzących
  • BIP
  • ePUAP
  • RSS
  • Flaga Wielkiej Brytanii

Wyniki kontroli

Na podstawie uchwały Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły w 2016 r. we wszystkich województwach kontrolę koordynowaną w zakresie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015. Koordynatorem kontroli była Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu. W naszym serwisie zamieszczamy pełną  informację o wynikach kontroli  oraz syntezę informacji, w której zawarto najważniejsze tezy opracowania. Zachęcamy do lektury.

  • PDFsynteza (460,75KB)
  • PDFopracowanie (9,96MB)

28 lipca 2017 r.


Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2015 r.

W 2015 r. kontrolami kompleksowymi objęto 21 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 461 nieprawidłowości, z czego 55 to uchybienia, natomiast 406 stanowiło istotne naruszenie prawa ...

  • PDFopracowanie (135,70KB)

18 listopada 2016 r.


Prowadzenie ksiąg rachunkowych w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych na tle wyników kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu przeprowadzonych w roku 2015

Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych to z jednej strony wskazywanie kierownikom jednostek stwierdzonych stanów naruszenia przepisów prawa przy prowadzeniu gospodarki finansowej, a z drugiej strony, to także instruktaż prowadzony przez inspektorów kontroli w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce. Kontrole kompleksowe przeprowadzane są w tych samych jednostkach samorządu terytorialnego co cztery lata, co umożliwia porównanie ilości i struktury stwierdzanych nieprawidłowości w tych samych jednostkach samorządu terytorialnego. I tak z porównania danych Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu za rok 2011 i 2015 wynika, że ogólna liczba nieprawidłowości wyraźnie spadła (o 19,9%) a w obszarze księgowości i sprawozdawczości ilość stwierdzanych naruszeń zmalała o 18,3%. 

  • PDFopracowanie (399,10KB)

4 października 2016 r.


Wyniki kontroli przeprowadzonych przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w 2014 r. w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie odpisów i wydatków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

  • PDFopracowanie (192,71KB)

7 grudnia 2015 r.


Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2014 r.

W 2014 r. kontrolami kompleksowymi objęto 23 jednostki samorządu terytorialnego, w tym 17 gmin oraz 6 powiatów. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 432 nieprawidłowości, z czego 15 to uchybienia, natomiast 417 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2013 r. stwierdzono 342 nieprawidłowości, w tym 91 uchybień oraz 251 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 45 przypadków noszących znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2013 r.- 32 przypadki). W 2014 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (w 2013 r. stwierdzono jeden taki przypadek).

  • PDFopracowanie (176,54KB)

13 listopada 2015 r.


Wyniki kontroli przeprowadzonych w 2014 r. w j.s.t. w zakresie sprawozdawczości budżetowej j.s.t. i ich jednostek organizacyjnych

Nieprawidłowości dotyczące sprawozdawczości budżetowej stwierdzane podczas przeprowadzonych w 2014 r. kontroli były klasyfikowane przez inspektorów kontroli w trzech zasadniczych grupach:

  • niesporządzanie wszystkich wymaganych sprawozdań,
  • nieterminowe przekazanie sprawozdań,
  • nieprawidłowe sporządzanie sprawozdań,

z czego najliczniejszą grupę stanowiły nieprawidłowości z zakresu nieprawidłowego sporządzania sprawozdań ...

  • PDFopracowanie (475,15KB)

30 czerwca 2015 r.


Realizacja dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2012 i 2013

Poniżej przedstawiamy publikację przygotowaną przez inspektora kontroli RIO w Opolu, opracowaną na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2012 i 2013, dotyczącą realizacji dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych.

  • PDFpublikacja (310,50KB)

15 stycznia 2015 r.


Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2013 r.

W 2013 r. kontrolami kompleksowymi objęto 19 jednostek samorządu terytorialnego,w tym 12 gmin, miasto na prawach powiatu, 5 powiatów oraz województwo samorządowe. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 342 nieprawidłowości, z czego 91 to uchybienia, natomiast 251 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2012 r. stwierdzono 409 nieprawidłowości, w tym 148 uchybień oraz 261 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 32 przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2012 r.- 35 przypadków). W jednej jednostce stwierdzono przypadek rażącego naruszenia prawa noszący znamiona przestępstwa (w 2012 r. nie stwierdzono takich przypadków).

  • PDFopracowanie (199,17KB)

6 listopada 2014 r.


Analiza wyników kontroli przeprowadzonych w 2013 r. w zakresie przestrzegania procedur wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.

System zamówień publicznych ma służyć racjonalnemu wydatkowaniu środków publicznych, przeciwdziałaniu korupcji oraz zapewnić równe traktowanie dostawców i wykonawców przez stworzenie warunków uczciwej konkurencji w trakcie ubiegania się o zamówienie publiczne. Ponadto stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych daje gwarancję udzielenia najkorzystniejszych zamówień dla jednostek sektora finansów publicznych. W niniejszym artykule przedstawiona została analiza wyników kontroli przeprowadzonych w 2013 r. w zakresie stosowania procedur wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.

  • PDFopracowanie (310,43KB)

30 maja 2014 r.


Realizacja dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w 2012 r.

Poniżej przedstawiamy publikację przygotowaną przez inspektora kontroli RIO w Opolu, opracowaną na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w 2012 r., dotyczącą realizacji dochodów budżetowych z tytułu podatku od środków transportowych.

  • PDFpublikacja (334,27KB)

25 marca 2014 r.


Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2012 r.

W 2012 r. kontrolami kompleksowymi objęto 20 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 409 nieprawidłowości, z czego 148 to uchybienia, natomiast 261 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2011 r. stwierdzono 635 nieprawidłowości, w tym 227 uchybień oraz 408 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 35 przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2011 r.- 49 przypadków). W 2012 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (tak samo w 2011 r.).

  • PDFopracowanie (138,35KB)

25 lutego 2014 r.


Zbiorcza informacja o wynikach działalności kontrolnej RIO w 2011 r.

W 2011 r. kontrolami kompleksowymi objęto 21 gminnych jednostek samorządu terytorialnego. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono 635 nieprawidłowości, z czego 227 to uchybienia, natomiast 408 stanowiło istotne naruszenie prawa (dla porównania w 2010 r. stwierdzono 614 nieprawidłowości, w tym 271 uchybień oraz 343 istotnych naruszeń prawa). Podczas wymienionych kontroli ujawniono 49 przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych (w 2010 r.- 33 przypadki). W 2011 r. nie stwierdzono przypadków rażącego naruszenia prawa skutkującego zawiadomieniem organów ścigania (w 2010 r. stwierdzono jeden taki przypadek) 

  • PDFopracowanie (188,45KB) 

30 listopada 2012 r.


Nieprawidłowości stwierdzone przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w 2011 roku w zakresie wydatków na wynagrodzenie pracowników jednostek samorządu terytorialnego

Wydatki na wynagrodzenia są obligatoryjnym obciążeniem finansowym każdego przedsiębiorstwa, w tym także administracji publicznej i działającej w jej ramach administracji samorządowej. Płace stanowią istotny koszt działalności jednostek samorządu terytorialnego. W 2011 r. wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa opolskiego na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wyniosły 1 715 031 tys. zł, co stanowiło 39,4 % ogółu poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego wydatków, w tym aż 50,1 % wydatków bieżących.

  • PDFopracowanie (260,53KB)

30 maja 2012 r.


Nieprawidłowości w zakresie wymiaru i poboru podatku od nieruchomości w świetle kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych przez RIO w Opolu w 2010 r.

Opracowanie ma na celu przedstawienie analizy nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie przeprowadzonych kontroli kompleksowych w roku 2010, w siedemnastu jednostkach samorządu terytorialnego tj. Urzędach Miast i Gmin województwa opolskiego, w których zagadnienie podatku od nieruchomości było kontrolowane, z pominięciem samorządu powiatów i przeprowadzonych kontroli problemowych ...

  • PDFopracowanie (254,58KB)

30 maja 2011 r.


Wyniki kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego w 2009 r. w zakresie nieprawidłowości związanych z zaciąganiem zobowiązań

Nieprzestrzeganie uregulowań prawnych w zakresie zaciągania zobowiązań może spowodować nadmierne angażowanie środków publicznych w operacje związane ze spłatą zaciągniętych zobowiązań a także ich obsługą, co w konsekwencji może prowadzić m.in. do niewypłacalności tych jednostek. Czy kontrola RIO w Opolu ujawniła nieprawidłowości mogące stanowić zagrożenie dla realizacji zadań własnych jst? Odpowiedź na to pytanie  jak również wskazanie stwierdzonych nieprawidłowości zawiera analiza wyników kontroli przeprowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego w 2009 r. w zakresie nieprawidłowości związanych z zaciąganiem zobowiązań 

  • PDFopracowanie (188,89KB)

20 stycznia 2011 r.


Inwentaryzacja - uciążliwy i pracochłonny obowiązek czy istotny element systemu rachunkowości budżetowej

Przełom roku to czas inwentaryzacji. Co piąta nieprawidłowość z obszaru rachunkowości związana jest z inwentaryzacją. Jak ustrzec się naruszeń prawa w tym zakresie i jakie najczęściej w praktyce popełniane są błędy? Jakie są skutki nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji?
Opracowanie dotyczy problemów związanych z przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji w samorządzie terytorialnym, na przykładzie ustaleń kontroli RIO w Opolu przeprowadzonych w 2008 roku

  • PDFopracowanie (167,13KB)

16 grudnia 2009 r.


Opracowanie dotyczy kontroli koordynowanej w zakresie gospodarki finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przeprowadzonej w 2008r. przez wszystkie regionalne izby obrachunkowe, na podstawie uchwalonego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych planu kontroli koordynowanych na 2008 r.

Kontrolę koordynowała Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi

  • PDFopracowanie (340,62KB) 

14 sierpnia 2009 r.


Opracowanie dotyczy realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w świetle wyników kontroli przeprowadzonych w 2008 r. przez RIO w Opolu

  • PDFopracowanie (194,97KB)

14 maja 2009 r.


Jednostki, w których na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych izby przeprowadzają kontrole gospodarki finansowej i zamówień publicznych, są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zakres każdej kontroli kompleksowej realizowanej przez regionalne izby obrachunkowe obejmuje zagadnienia związane z przestrzeganiem ustawy o rachunkowości. Jednakże należy pamiętać, iż specyfika rachunkowości budżetowej, stosowanej przez jednostki sektora finansów publicznych, przejawia się między innymi w tym, że są one zobowiązane do stosowania ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Przeprowadzane przez rio kontrole gospodarki finansowej na podstawie kryterium zgodności z prawem w zakresie rachunkowości, nie ograniczają się zatem do badania prawidłowości stosowania ustawy o rachunkowości, ale realizowane są w znacznie szerszym zakresie

  •  PDFopracowanie (184,31KB)

27 stycznia 2009 r. 


Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, na podstawie ustalonego na rok 2007 planu kontroli koordynowanych, zobowiązała Izby do przeprowadzenia kontroli finansowej w samorządowych instytucjach kultury.

Wśród podmiotów objętych kontrolą regionalnych izb obrachunkowych, określonych w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, obok jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i stowarzyszeń, wymieniono „samorządowe jednostki organizacyjne, w tym posiadające osobowość prawną”. W tej kategorii podmiotów, oprócz spółek komunalnych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, mieszczą się jednostki funkcjonujące poza głównym obszarem gospodarki finansowej samorządów – instytucje kultury

  • PDFraport (295,89KB)
  • PDFzałącznik 1 (74,51KB)
  • PDFzałącznik 2 (66,70KB)
  • PDFzałącznik 3 (53,33KB)

25 czerwca 2008 r.


Informacja o nieprawidłowościach w zakresie udzielania i rozliczania dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych stwierdzonych w trakcie przeprowadzonych kontroli w 2007 r. przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu

  • PDFinformacja (65,26KB)
  • PDFzałącznik (53,65KB)

11 czerwca 2008 r.


Opracowanie dotyczy kontroli zrealizowanych w 2006 i I połowie 2007 r. przez RIO w Opolu, podczas których kontrolowano tematykę zamówień publicznych. Uwzględniono w nim wyniki 36 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej, 4 kontroli problemowych oraz 3 kontroli doraźnych, analizując dane w zakresie ilości i struktury stwierdzonych nieprawidłowości z uwzględnieniem naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz przepisów prawa karnego

  • DOCWyniki kontroli (216,50KB)

26 marca 2008 r.

Opublikował: Lubczyński Maciej Data publikacji: 27-01-2009 13:20

Powrót do poprzedniej strony »

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu

45-052 ul. Oleska 19 A
tel.: +48774538636 | fax: +48774537368
e-mail:
Skrytka e-PUAP:: ryft3g6003/SkrytkaESP

Odnośniki

Biuletyn Informacji Publicznej
Monitor Polski
Dziennik Ustaw
Deklaracja dostępności

Statystyka odwiedzin

Liczba wizyt: 4270185
W tym miesiącu: 13713
Wizyt dzisiaj: 128

Projekt i realizacja: netkoncept.com | SkyCMS strony i portale internetowe

Polityka prywatności

Strona używa plików cookies w celu poprawnego korzystania z serwisu.

Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z .

...

...

    ...